Att boka tolk

vår bokningssida Länk till annan webbplats. kan du boka tolk dygnet runt och årets alla dagar. Ta gärna hjälp av instruktionsfilmerna som du hittar längst ner på den här sidan.

För att skapa en bokning behöver du ett kundnummer. Saknar du kundnummer? Fyll i formuläret på vår webbplats.

Uppgifter vid bokning

När du skapar en bokning behöver du uppge nedan nödvändig information:

  • Typ av tjänst (telefon-, skärm-, platstolkning eller meddelandeservice)
  • Datum
  • Start- och stopptid
  • Språk
  • Tolkanvändare
  • Beställare
  • Adress vid platsuppdrag
  • Videolänk och plattform vid skärmuppdrag

Du har även möjlighet att skicka med information som kan vara viktigt för tolken att känna till inför samtalet. Det gör du under "Information till tolk".

Kontakta oss om det finns särskilda omständigheter kring bokningen, till exempel att tolkningen ska genomföras i grupp, spelas in eller om tolken ska läsa upp en ljudfil eller behöver läsa in sig på material inför uppdraget.

SMS-påminnelse till patient/klient

SMS-funktionen finns tillgänglig på flera språk. När du väljer tolkspråk i bokningssystemet blir SMS-funktionen synlig om språket finns tillgängligt. Funktionen utvecklas kontinuerligt med fler språk.

När du bokar tolk via vår bokningssida Länk till annan webbplats. kan du kostnadsfritt aktivera en SMS-påminnelse på valt tolkspråk till patient/klient om den bokade tiden. SMS:et skickas ut två dagar innan bokad tid om du som kund inte anger annat.

Du kan också skicka ett SMS om avbokat besök på valt tolkspråk.

SMS:et innehåller information om datum, tid, plats och kundnamn för det bokade/avbokade besöket. Information finns även om att SMS:et ej kan besvaras. Se nedan exempel.

SMS-påminnelse samt SMS om avbokning på svenska och ukrainska.

Samtycke från patient/klient

För att skicka en SMS-påminnelse behöver samtycke inhämtas från patient/klient. Samtycke kan inhämtas muntligen eller skriftligen. För mer information se VGRs "Regional rutin för SMS-påminnelse" Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och motsvarande dokument hos respektive kommun.

När bokningen sparas i systemet avidentifieras patientens/klientens telefonnummer med kryptering. Därmed finns det inga identifierbara personuppgifter kopplade till bokningen.

Tolkförmedling Väst tillhandahåller inga samtyckesblanketter. Om din verksamhet har behov av att översätta samtyckesblanketter på andra språk kan detta beställas via vår översättningsförmedling.

Så här aktiverar du SMS-funktionen

  1. Logga in på bokningssidan Länk till annan webbplats..
  2. Påbörja din bokning.
  3. Klicka i rutan för ”SMS-påminnelse om bokad tid till patient/klient på valt språk” och ange telefonnummer.
  4. Säkerställ att avsändarnamnet är korrekt. Om du vill ändra namn, vänligen kontakta oss.
  5. Klicka i rutan om angivet telefonnummer kan användas för att skicka SMS enligt inhämtat samtycke från patient/klient.
  6. Ange om du vill att SMS-påminnelsen ska skickas ut tidigare eller senare än 48 timmar innan den bokade tiden.

Instruktionsfilmer

Kontakt

Skriv ut
|
Senast uppdaterad: 23 maj 2025