Möt synpunktsteamet – ett kugghjul i TFV:s kvalitetsarbete

Tolkförmedling Västs synpunktsteam utreder synpunkter från kunder och tolkar, vilket är en viktig del i arbetet för ständiga förbättringar. Sabina, Victoria och Linda är några av förbundets förmedlare som arbetar med synpunktshantering.

– Kontakten mellan Tolkförmedling Väst, kunder och tolkar ska vara så bra som möjligt. Man ska veta att man alltid kan vända sig hit och att vi verkligen lyssnar, säger Victoria.

Tre personer som sitter vid en dator.

Victoria, Sabina och Linda, förmedlare på Tolkförmedling Väst

Synpunkter är all form av feedback på förbundets tjänster. Allt är värdefullt eftersom det visar vad som fungerar bra och vad som kan förbättras.

Kunden är alltid i fokus

På Tolkförmedling Väst är förbättring och strävan efter kvalitet ständigt närvarande i arbetet. Vi har alltid kunden i fokus och vårt uppdrag är att tillgodose kundens behov av språktolk. För att vi ska kunna nå våra uppsatta mål behöver vi vara lyhörda för vad kunden behöver, men också för tolkens behov. Genom vårt synpuntksarbete följer vi hela tiden vad som är bra och vad som kan bli bättre. På så sätt utvecklar vi vår verksamhet och har en hög kundnöjdhet.

– Synpunktsarbetet är för att få högre kvalitet, säger Linda.

”Det är bara med allas perspektiv som vi kan få en förståelse”

Utredningsprocessen innebär att samla in så mycket information som möjligt i ärendet genom att lyssna av alla inblandade.

– Vi vill visa att vi är en verksamhet som bryr sig. Oavsett vad det är så fångar vi upp det, lyssnar och tar det till oss, säger Victoria.

Sabina instämmer och tillägger:

– Det är bara med allas perspektiv som vi kan få en förståelse.

Synpunktsteamet genomför en utförlig utredning och använder informationen som pusselbitar för att skapa en så nyanserad bild som möjligt av vad som inträffat innan beslut tas i varje enskilt ärende.

– Vi kan ge tips som underlättar för våra tolkar och kunder i sina respektive roller, säger Linda.

Vi lär av inkomna synpunkter och försöker förebygga framtida avvikelser.

ISO–certifiering – systematiskt kvalitetsarbete ger resultat

Arbetet med synpunkter är en viktig kanal för dialog med förbundets kunder och tolkar. Det är ett verktyg som gör det möjligt för förbundet att inhämta information, utvärdera och ständigt förbättra verksamheten. Förbundets systematiska kvalitetsarbete har lett till att Tolkförmedling Väst är kvalitets- och arbetsmiljöcertifierade enligt ISO.

Vill du lämna en synpunkt?

Dina synpunkter är värdefulla för att vi ska kunna utveckla kvaliteten på Tolkförmedling Väst.

Läs mer om hur du kan lämna en synpunkt eller se våra instruktionsfilmer. Du kan även kontakta oss på telefonnummer 0770 – 813 000 eller mejla synpunkter@tolkformedlingvast.se.

Skriv ut
|
Senast uppdaterad: 13 maj 2025